dijous, 21 de març del 2024

Una aproximació a la narrativa de Jaume Cabré i al sentit de la seva ficció / 2024

 



Professor: Jaume Aulet

Dates: Dilluns 6, 13, 20 i 27 de maig de 2024

Horari: De 19:00 a 20:30h (6 hores en 4 sessions setmanals)

Lloc: Amics de les Arts i Joventuts Musicals (Sant Pere, 46, 1a planta – Terrassa)

Preu: 30€ (30% de descompte per a les persones associades a Amics de les Arts i Joventuts Musicals i 20% per a les jubilades)

Matrícula: Us podeu matricular utilitzant el formulari que trobareu en aquest enllaç: http://amicsdelesarts-jjmm.cat/literatura-i-debat/escola-literatura-terrassa/ També ho podeu fer trucant al 937 859 231 o presencialment a la secretaria d’Amics de les Arts i Joventuts Musicals (de dilluns a divendres, de les 17:00 a les 20:00h).


UNA APROXIMACIÓ A LA NARRATIVA DE JAUME CABRÉ I AL SENTIT DE LA SEVA FICCIÓ

Jaume Cabré és, sens dubte, un dels narradors i novel·listes més importants de la literatura catalana de les darreres dècades. Al llarg de les quatre sessions d’aquest seminari mirarem d’entrar en la seva obra, ben endins (fins a la cuina, si podem), per descobrir quin és el sentit de la seva ficció i per adonar-nos que una novel·la seva no només ens mostra «un» món, sinó que ella mateixa, en el fons, esdevé «el» món.

Farem un repàs cronològic de l’obra de Cabré, amb atenció especial a algunes de les novel·les més significatives. Intentarem que cada sessió se centri en un d’aquests quatre punts:

  • Els miralls i les ombres, tant dels contes inicials com de les primeres novel·les.
  • L’any 1984. De com Fra Junoy es desempallega de la teranyina.
  • Més ombres, ara la d’una senyoria i la d’unes veus fluvials, però sobretot la d’un eunuc.
  • Jo també confesso. Sí, que m’agradaria saber qui confessa i què.

Passarem una mica per totes les obres, però ens centrarem bàsicament en tres títols: Fra Junoy o l’agonia els sons (1984), L’ombra de l’eunuc (1996) i Jo confesso (2011). És convenient tenir aquestes tres novel·les una mica fresques, tot i que tampoc no és imprescindible per al seguiment del curs. Ah, i sapigueu que, tant si les porteu llegides com si no, si tot va bé al final acabarem consumits pel foc, que no és pas poca cosa!

Jaume Aulet

dijous, 15 de febrer del 2024

«La novel·la policíaca africana», xerrada a càrrec de Toritaka Tokumei / 2024



Divendres  15 de març a les 18:30h

«La novel·la policíaca africana»,

xerrada a càrrec de Toritaka Tokumei


Biblioteca Districte 2 

Sant Cosme, 157 – Terrassa

 

Col·laboració amb el Festival de Novel·la Negra de Terrassa 

BLACK VALLPARADÍS TSA


dimecres, 24 de gener del 2024

«Digueu-me Ismael». Seminari intensiu d’escriptura enfocat en el narrador / 2024

 

Professor: Toritaka Tokumei

Dates: 29 de febrer de 2024 a 20 de juny de 2024

Horari: Dijous, de 18:30 a 20:30h (16 hores en 8 sessions quinzenals)

Lloc: Amics de les Arts i Joventuts Musicals (Sant Pere, 46, 1a planta – Terrassa)

Preu: 180€ (30% de descompte per a les persones associades a Amics de les Arts i Joventuts Musicals i 20% per a les jubilades)


Descripció

La figura de qui narra té una importància fonamental en la literatura i vincla l’essència del que anomenem pacte ficcional i la suspensió de la incredulitat: mentre llegim convenim que algú explica una història a algú altre i, de la mateixa manera que qui fa un cafè amb una amistat per posar-se al dia, esperem que allò que aquest algú explica sigui creïble sense haver de comprovar cada detall. La versemblança es teixeix, doncs, des d’una veu que parla i, a partir d’aquesta, la resta dels constituents de totes les històries, de tota narració.

Aquest és un taller d’escriptura que es centra en la veu narrativa, un dels pilars de la narratologia per la que, malgrat la seva importància, s’acostuma a passar de puntetes. Per això, ens dedicarem a estudiar els diferents tipus de narrador, tenint present que es tracta del responsable de la resta d’elements de l’obra, i després els desplegarem en exercicis d’escriptura per veure com s’articulen a la pràctica.

Programa:

1. L’acte de narrar, qui parla i des d’on.

2. Entre l’autor i el lector: autor implícit, narrador, narratari i lector implícit.

3. Tipus de narrador des de l’extraheterodiègesi fins a l’intrahomodiègesi, des de

l’omnisciència fins a la narradora poc fiable.

4. Focalització i personatge.

5. Decòrum: Llenguatge, adequació i estil.

Dates exactes: 29 febrer 14 març - 11 i 25 abril - 9 i 23 maig - 6 i 20 juny  

Matrícula: http://amicsdelesarts-jjmm.cat/literatura-i-debat/escola-literatura-terrassa/

Us podreu matricular omplint el formulari que hi ha al final de l’enllaç anterior, trucant al 937 859 231 o presencialment a la secretaria d’Amics de les Arts i Joventuts Musicals (de dilluns a divendres, de les 17:00 a les 20:00h).

Bibliografia orientativa recomanada:

Bajtín, M. (1989). Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.

Bal, M. (2001). Teoría de la narrativa. Madrid: Cátedra.

Baudrillard, J. (1988). El otro por sí mismo. Barcelona: Anagrama.

Beltrán Almería, L. (1992). Palabras transparentes (la configuración del discurso del personaje en la novela). Barcelona: Cátedra.

Booth, W. C. (1974). Retórica de la ficción. Barcelona: Bosch.

Breuer, R. (1988). «La autorreflexividad en la literatura ejemplificada en la trilogía novelística de Samuel Beckett». En La realidad inventada. Barcelona: Gedisa.

Catelli, N. (1997). «El punto de vista en la novela», La novela del siglo xx y su mundoEscuela de Letras, n. 11 i 12, pp. 183-196.

Chatman, S. (1990). Historia y discurso (La estructura narrativa en la novela y en el cine). Barcelona: Taurus Humanidades.

Derrida, J. (1977). Posiciones. Valencia: Pre-Textos.

Ducrot, O. (1984). El decir y lo dicho. Polifonía de la enunciación. Barcelona: Paidós.

Friedman, F. (1955). «Point of view in fiction. The development of a critical concept», P. Sterik (ed.), The theory of the novel. New York: The Free Press.

Friedman, N. (1955). «El punto de vista en la ficción: el desarrollo de un concepto crítico». En PMLA. pp. 1169-1184.

Garrido Domínguez, A. (1993). El texto narrativo. Madrid: Síntesis.

Genette, G. (1998). Nuevo discurso del relato. Madrid: Cátedra.

_________ (1989). Figuras III, Barcelona: Lumen.

_________ (1989). Palimpsestos. La literatura de segundo grado. Madrid: Taurus.

_________ (1992). Ficción y dicción. Barcelona: Lumen.

Gullón, R. (1983). La novela como acto imaginativo. Madrid: Taurus.

Lukács, G. (1960). Teoría de la novela. México: Siglo XXI.

_________ (1977). «¿Narrar o describir?». En: Altamirano, Carlos/Sarlo, Beatriz (eds.): Literatura y sociedad. Buenos Aires: Cedal, pp. 37-49.

Martin-Gaite, C. (1973). La búsqueda de interlocutor y otras búsquedas. Madrid: Nostromo.

Martínez Bonati, F. (1983). La estructura de la obra literaria. Barcelona: Editorial Ariel.

Paz, O. (1990). La otra voz. Barcelona: Seix Barral.

Perdomo, A. (2002). «Un constructo: el narratario». Contexto: revista anual de estudios literarios. Vol. 6, n. 8.

Perera San Martín, N. (2002): «Bueno, como te íbamos diciendo... (El aparato formal de la interlocución en Glosa)». En: Ezquerro, Milagros (ed.): El lugar de Juan José Saer. Actes 10. Montpellier: Éditions du CERS, pp. 323-333.

Pozuelo I. , J. M. (1992). Teoría del lenguaje literario. Barcelona: Cátedra.

Prada O., R et al (1989). La narratología hoy. Ciudad de La Habana: Editorial Arte y Literatura.

Roa Bastos, A. (1978). Yo El Supremo, Madrid: Cátedra.

Spang, K. (2009). El arte de la literatura. Otra teoría de la literatura. Pamplona: Eunsa.

Tacca, O. (1987). Las voces de la novela. Madrid: Taurus.

Todorov, T. (1982). Análisis estructural del relato. Barcelona: Ediciones Barcelona.

Van Rossum-Guyon, F.. (1974). «Punto de vista o perspectiva narrativa. Teorías y conceptos teóricos». En Eco. Bogotá: T:XXVIII/1. Mayo, n. 163.



dimarts, 23 de gener del 2024

Literatura de l'exili republicà / 2024

 Literatura de l'exili republicà / 2024

Professora: Esther Lázaro

Dates: 8, 15, 22 i 29 d'abril 2024 

Horari: Dilluns, de 19:00 a 20:30h (6 hores en 4 sessions)

Lloc: Amics de les Arts i Joventuts Musicals (Sant Pere, 46, 1a planta – Terrassa)

Preu: 30€ (21€ les persones associades a Amics de les Arts i Joventuts Musicals i 24€ les jubilades)


Descripció: En aquest seminari s’oferirà una aproximació a la literatura de l’exili republicà del 1939 des de l’estudi del seu context i la seva recepció, així com dels trets característics d’aquesta literatura, a partir de la lectura d’obres de diversos gèneres (narrativa, teatre, poesia, no ficció...) d’autores i autors representatius de l’èxode, com Max Aub o Mercè Rodoreda, i d’altres més desconegudes com Mercè Núñez Targa o Segundo Serrano Poncela, passant també per la segona generació de l’exili.

Programa (orientatiu): 

Sessió 1: Panoràmica històrica per abordar la literatura de l’exili republicà i les seves característiques.

Sessió 2: Narratives exiliades. Max Aub, autor global. 
Lectures: 
Antologia de narracions breus, AA. VV.
La verdadera historia de la muerte de Francisco Franco, Max Aub

Sessió 3: Teatre i poesia. La segona generació de l’exili.
Lectures: 
Antologia poètica, AA. VV.
Antologia de peces dramàtiques breus, AA. VV.

Sessió 4: Escriptures del jo i literatura concentracionària.
Lectures: 
Antologia epistolar inèdita, AA. VV.
Cartes a l’Anna Murià, Mercè Rodoreda

El carretó dels gossos, Mercè Núñez Targa

Matrícula: http://amicsdelesarts-jjmm.cat/literatura-i-debat/escola-literatura-terrassa/

Us podreu matricular omplint el formulari que hi ha al final de l’enllaç anterior, trucant al 937 859 231 o presencialment a la secretaria d’Amics de les Arts i Joventuts Musicals (de dilluns a divendres, de les 17:00 a les 20:00h).

dissabte, 16 de setembre del 2023

Això és un clàssic: seminari sobre el cànon literari occidental i l’anàlisi d’obres clàssiques / 2024

Professor: Toritaka Tokumei

Dates: 11 de gener de 2024 a 18 d’abril de 2024 

Horari: Dijous, de 18:30 a 20:30h (16 hores en 8 sessions quinzenals)

Lloc: Amics de les Arts i Joventuts Musicals (Sant Pere, 46, 1a planta – Terrassa)

Preu: 180€ (30% de descompte per a les persones associades a Amics de les Arts i Joventuts Musicals i 20% per a les jubilades)


Descripció

Cicle de vuit sessions per apropar-nos a les obres «clàssiques» que formen part del cànon occidental: lectures que a tothom li sonen però sovint no es llegeixen. Les posarem sota anàlisi i debatrem sobre la seva vigència avui dia.

Programa

1. Sessió introductòria: Què és un clàssic, en quins períodes o tradicions literàries s’emmarca i, més important, encara funcionen?
2. Primera lectura: Els sofriments del jove Werther de Goethe i el Romanticisme.
3. Segona lectura: Madame Bovary de Flaubert i el Realisme.
4. Tercera lectura: El jugador de Dostoievski i l’aparició de la novel·la polifònica a Rússia.

Dates exactes: 11 i 25 gener - 8 i 22 febrer - 7 i 21 març - 4 i 18 abril

Matrícula: http://amicsdelesarts-jjmm.cat/literatura-i-debat/escola-literatura-terrassa/

Us podreu matricular omplint el formulari que hi ha al final de l’enllaç anterior, trucant al 937 859 231 o presencialment a la secretaria d’Amics de les Arts i Joventuts Musicals (de dilluns a divendres, de les 17:00 a les 20:00h).

divendres, 15 de setembre del 2023

Curs de reflexió i de pràctica poètica: eines i habilitats per a l’escriptura creativa / 2024



Professor: 
Joan Manuel Homar

Tipus de curs: Presencial

Dates: 8 gener de 2024 a 11 de març de 2024

Horari: Dilluns, de 18:30 a 20:30h (20 hores en 10 sessions)

Lloc: Amics de les Arts i Joventuts Musicals (Sant Pere, 46, 1a planta – Terrassa)

Preu: 300€ (30% de descompte per a persones associades a Amics de les Arts i Joventuts Musicals i 20% per a les jubilades)

 

METODOLOGIA

Encara que s’hi exposaran continguts teòrics, les sessions seran eminentment pràctiques, la qual cosa demanarà la participació dels assistents. L’objectiu és crear un clima distès en què tothom s’expressi lliurement, sense autocensura ni temor a equivocar-se. Totes les opinions seran valorades i contrastades. Cal afegir que no hi ha cap requisit previ de coneixements mínims per participar-hi. Només calen ganes de passar-s’ho bé llegint, escrivint i compartint escrits, idees i experiències.

OBJECTIUS

A escriure bé s’hi arriba després d’haver llegit força i amb criteri, quan s’ha pogut aprendre dels grans escriptors. Per desenvolupar paulatinament la competència crítica i analítica un s’ha de convertir en un excel·lent lector que gaudeix amb el text i sap copsar com està construït. D’aquesta manera, un esdevé a poc a poc el millor crític dels propis escrits. Amb aquesta convicció, oferim aquest curs que es proposa aquests objectius:

• Adquirir les eines i les habilitats essencials per llegir, comprendre i analitzar poemes.• Escriure poemes utilitzant els recursos estudiats al curs.• Desenvolupar l’esperit crític aplicat tant a l’obra d’altres com a la pròpia producció.

CONTINGUTS

• Reflexions essencials sobre el fet poètic: debat sobre què entenem per poesia, sobre el gust i l’hàbit de llegir-ne, sobre allò que aporta la lectura poètica, sobre la innovació vs estereotip, sobre l’educació estètica…• La lectura en veu alta del poema. Trets bàsics de l’oralització.• Consideracions sobre alguns elements de la poesia: tema, recursos formals (mètrica i figures retòriques), veu, to i lèxic del poema.• Possibles models: lectura i comentari de poemes de diferents tipologies i temàtiques.• Anàlisi i comentari conjunt dels textos poètics dels participants.


Matrícula: http://amicsdelesarts-jjmm.cat/literatura-i-debat/escola-literatura-terrassa/

Us podreu matricular omplint el formulari que hi ha al final de l’enllaç anterior, trucant al 937 859 231 o presencialment a la secretaria d’Amics de les Arts i Joventuts Musicals (de dilluns a divendres, de les 17:00 a les 20:00h).

Informació i contacte: escolaliteraturaterrassa@gmail.com


Joan Manuel Homar (Barcelona, 1952). Ha estat més de trenta anys professor titular del Departament de Filologia Catalana de la Universitat de Barcelona. Ha publicat diversos estudis en el camp de la didàctica de la literatura. Actualment organitza i imparteix tallers de poesia, de narrativa i d’escriptura creativa. Ha publicat diversos llibres de poemes: On mai no fosqueja (2012), La lentitud de la mirada (2017, Premi Ciutat de Palma 2016), La pell recorda (2020) i Ningú (2022, Premi de la Vila de Martorell 2022).




dissabte, 2 de setembre del 2023

Taller de fabulaciones. Seminari de escritura y lectura creativa sobre narrativa breve / 2023-2024



Professor: Carlos Robles Lucena

Tipus de curs: Presencial

Dates: 19 de setembre de 2023 – 6 de febrer de 2024

Horari: Dimarts de les 18:30 a 20:00h (15h en 10 sessions de periodicitat quinzenal)

Lloc: Amics de les Arts i Joventuts Musicals (Sant Pere, 46, 1a planta – Terrassa)

Preu: 225€ (20% descompte persones associades a Amics de les Arts i Joventuts Musicals)


Descripción

Este taller quiere utilizar algunas de las piezas de la literatura universal, de todos los géneros y condición, como disparadoras de nuestra creatividad literaria y así acabar con la procrastinación, la pereza y la falta de originalidad. Así, daremos un repaso por la teoría y la práctica: los relatos, crónicas, decálogos y aforismos de maestros de la narrativa para escribir nuestros propios textos.

Cada sesión consta de una introducción teórica que propone un ejercicio textual. En la siguiente sesión se leen y comentan los textos y se introduce la nueva propuesta.

Programa

Sesión 1: Introducción a la narrativa breve y la escritura creativa
1.1 Introducción a la escritura creativa y al relato.
1.2 Teorías, decálogos, normas y su contraejemplo.
1.3 Casos de éxito.
1.4 Propuesta de escritura.

Sesión 2: Elementos fundamentales de la narrativa breve
2.1 Estructura básica de un relato breve
2.2 Desarrollo de personajes: creación de protagonistas memorables
2.3 El entorno narrativo: ambientación y descripción
2.4 Propuesta de escritura

Sesión 3: Las formas clásicas como inspiración contemporánea
3.1 Comentario de los textos de la sesión anterior y propuesta de reescritura
​3.2 Géneros y formas clásicas y sus mutaciones contemporáneas.
3.3 A hombros de gigantes.
3.4 Propuesta de escritura.

Sesión 4: El poder de la voz narrativa
4.1 Comentario de los textos de la sesión anterior
4.2 Identificación y elección del punto de vista adecuado
4.3 Exploración de diferentes estilos narrativos
4.4 La voz del narrador como elemento de estilo y personalidad

Sesión 5: La vanguardia como semillero.
5.1 Comentario de los textos de la sesión anterior y propuesta de reescritura
5.2 OULIPO.
5.3 Las cuestiones ludo-lingüísticas.
5.4 Propuesta de escritura

Sesión 6: Diálogos y desarrollo de personajes a través del lenguaje
6.1 Técnicas para escribir diálogos realistas y dinámicos
6.2 Uso del lenguaje como herramienta para definir y
desarrollar personajes
6.3 Ejercicios de escritura enfocados en la creación de diálogos efectivos
6.4 Revisión de los textos de la sesión anterior.

Sesión 7: Los otros géneros el género
7.1. Comentarios de la sesión anterior y propuesta de reescritura
7.2. La crónica, el diario y el falso diario, el aforismo, la entrevista, el autorretrato
​7.3. Propuesta de escritura

Sesión 8: La importancia de los detalles
8.1 El uso de la simbología y el subtexto en la narrativa breve
8.2 Técnicas para añadir detalles evocativos y sensoriales a la historia
8.3 Ejercicios de escritura centrados en la construcción de atmósferas
8.4 Revisión textos anteriores

Sesión 9: Edición y revisión de textos breves
9.1 Técnicas de edición y revisión para mejorar la claridad y fluidez del relato
9.2 La importancia del mercado y las redes
9.3 Revisión de ejemplos prácticos y retroalimentación grupal

Sesión 10: ¿Y ahora qué?
10.1 Lectura y comentario de los textos del curso.
10.2 La escritura y la publicación.
10.3 Revistas, revistas digitales, fanzines, redes sociales.
10.4 Cómo realizar una propuesta editorial


Matrícula: http://amicsdelesarts-jjmm.cat/literatura-i-debat/escola-literatura-terrassa/

Us podreu matricular omplint el formulari que hi ha al final de l’enllaç anterior, trucant al 937 859 231 o presencialment a la secretaria d’Amics de les Arts i Joventuts Musicals (de dilluns a divendres, de les 17:00 a les 20:00h).

Informació i contacte: escolaliteraturaterrassa@gmail.com


Carlos Robles Lucena (Terrassa, 1977) es escritor, profesor y crítico cultural. Es autor de Cerbantes Park (Navona, 2022) y No pregunten por Gagarin (Témenos Edicions, 2014). Algunos de sus relatos han formado parte de la antología Best European Fiction 2017 (Dalkey Archive Press) y de Uno más ocho (Reservoir Books). Fue galardonado con la beca Montserrat Roig de creación literaria, dentro del marco Barcelona Ciutat de Literatura Unesco. También ha sido cofundador, coeditor y fotocopiador en exclusiva de los fanzines difuntos Sedhante y Hebdomadario, así como lector profesional desde hace más de veinte años. Ha cuidado El paraíso imperfecto, una antología tímida de Augusto Monterroso. En la actualidad codirige la revista de literatura Kopek junto a Pablo Matilla.